Wednesday 9 July 2014

Masak lemak cili api dengan maman- Negeri's specialty

Masak lemak cili api ikan parang dengan jeruk maman

Dah beberapa hari saya tak update blog  ini, dah banyak sangat kerja yang perlu dibereskan sehingga tak sempat-sempat pulak. Untuk buka puasa, saya jarang masak yang hebat-hebat, jadi tiadalah gambar yang nak dituukkan. Tetapi, sebab gambar gulai maman ni ada dalam komputer, jadi, hari ini saya nak perkenalkan masakan asli Negeri Sembilan, iaitu masak lemak cili api ikan parang dengan jeruk maman. Lidah minangkabau saya memang tak boleh lari daripada masakan kampung ini sebab ibu saya berasal dari Rembau, Negeri Sembilan. Okaylah, mungkin ramai tak tahu jeruk maman tu apa? Jeruk maman ialah jeruk sayur.


Nilah dia maman (Gambar google)

Daun maman segar (google)

      Macam kita jeruk sawi dan kobis, tapi maman ni kena jeruk dengan air nasi dan letak sedikit garam kasar. Apa yang saya selalu buat ialah saya ambil setengah cawan nasi, saya rebus dengan 1 sehingga 2 1/2 cawan air biasa. Selepas itu, kita letak sedikit garam kasar. Kemudian tapis air tersebut. Biarkan sejuk. Oh ya sebelum tu kita kena siang maman tu, I mean bersihkan, patah-patahkan batang yang lembut. Basuh dan toskan. Selepas itu, masukkan dalam botol plastik atau kaca, isi air rebusan nasi tadi. Tutup botol ketat-ketat. Simpan dalam peti sejuk dalam 2-3 hari.. Kemudian, bolehlah kita guna jeruk maman yang dah cukup harinya.

Ini resepi masak lemak cili api ikan parang dan jeruk maman.

Bahan-bahan :

1) Seggenggam cili api kampung (guna yang merah dan hijau)
2) 1 1/2 inci kunyit hidup
3) ulas bawang kecil (hiris)
4) 1- 2 sudu kecil garam kasar (ikut citarasa ya)
5)1 asam keping (asam gelugor)
6) 1 biji kelapa (ambil santannya- mungkin dapat dalam 1 dan 1/2 cawan yang pekat dan yang agak-agak kurang pekat dalam 1/2 cawan)
5) 2 keping ikan parang- dicuci bersih
6) Jeruk maman


Cara-cara:

1) Tumbuk cili api dan kunyit hidup bersama garam kasar tadi
2) Letakkan 1-2 sudu besar air untuk sebatikannya
3) Panaskan periuk, masukkan cili api dan kunyit tumbuk tadi.
4) Tumis bagi kering sedikit, jangan biar hangus. Kecilkan api dapur, kemudian masukkan santan pekat tadi, masukkan ikan parang dan asam keping.
5) Biar menggelegak sedikit, tapi tetap dikacau dengan senduk kayu ya. Api biar kecil. Masukkan santan yang kurang pekat tadi.
6) Toskan jeruk maman dalam segenggam, masukkan di dalam gulai tersebut. Kacau perlahan-lahan, jangan sampai pecah minyak. Masukkan bawang kecil hiris. Kacau gulai tersebut  dalam 5-6 minit, kemudian bolehlah padamkan api. 

Nota: Yang penting, masak gulai Negeri ini tak ada short cut. Kalau nak guna santan dah siap pun boleh, tetapi kena tambah air dalam 1 1/2 cawan. Memang apa yang saya warisi, tak pakai tumbuk2 bawang ni semua- cukup sekadar hiris. Kalau makan nasi panas, dilawankan dengan ikan masin dan sambal belacan memang cukup terangkat.


Baiklah, salam ramadhan buat kali ini dan selamat mencuba.




No comments:

Post a Comment

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...